rynek
unsplash.com / fot. Chantal Garnier
Autor Magdalena Więckowska - 30 Grudnia 2020

Prognozy dla rynku żywności w Polsce w 2021 roku. Ważne wiadomości dla rolników

Rynek żywności w Polsce, Europie i na świecie przeżywał w 2020 roku bardzo trudne chwile. Poza wyzwaniami w rolnictwie, gastronomii i innych gałęziach biznesu wyłoniły się nowe tendencje żywieniowe wśród konsumentów. Prognozy dotyczące rozwoju rynku żywności na 2021 rok nie budzą wątpliwości - popyt na żywność ekologiczną będzie się pogłębiał.

Rynek żywności ekologicznej przeżywa swój renesans, czego wyrazem są zmieniające się upodobania konsumentów w Polsce. Wrasta też zainteresowanie żywnością wegańską oraz handlem online.

Rynek żywności w 2021 roku

Eksperci nie mają wątpliwości - nadchodzący rok upłynie na pogłębianiu nowych tendencji konsumenckich na polskim rynku. Jednym z najważniejszych kierunków rozwoju stała się produkcjażywności ekologicznej. Konsumenci są coraz bardziej zainteresowani tym, skąd pochodzą spożywane przez nich produkty - wzrastająca świadomość przekłada się na wyższe oczekiwania względem pochodzenia żywności.

Choć na temat 2020 roku można powiedzieć wiele negatywnych rzeczy w kwestii sytuacji rolnictwa i biznesu, to jedno jest pewne: coraz większa liczba osób zaczęła wybierać żywność świadomie. W kończącym się roku odnotowano 30-procentowy wzrost sprzedaży żywności ekologicznej. Czy możemy za to podziękować lockdownowi?

Ekologia, weganizm, sprzedaż online

Jak podaje portal sadyogrody.pl w 2021 roku można spodziewać się rozwoju zapotrzebowania na żywność ekologiczną, wegańską, a także na sprzedaż produktów online.

Lubelska policja szukała bez skutku. Postronna osoba znalazła - nigdy nie zapomni widoku na poluLubelska policja szukała bez skutku. Postronna osoba znalazła - nigdy nie zapomni widoku na poluCzytaj dalej

Nie ma wątpliwości, że na wzmocnienie tych trendów wpłynęły wszelkie ograniczenia związane z przemieszczaniem się oraz większa ilość czasu, jaką spędzamy w domach. Lockdown wymusił na wielu osobach spowolnienie tempa codziennego życia, a ich uwaga skierowała się na szczegółach: między innymi na tym, co pojawia się na stołach.

Ma to duże znaczenie dla rolnictwa, ponieważ nowe zwyczaje konsumpcyjne są wyraźnym sygnałem do tego, że sektor produkcji żywności musi się nieustannie przeobrażać. Łukasz Gębka, właściciel i prezes Farmy Świętokrzyskiej wypowiedział się w sprawie nowych kierunków rozwoju rolnictwa i biznesu dla portalu sadyogrody:

- Pierwszy kierunek to rozwój certyfikowanych produktów ekologicznych. W 2020 ten rynek urósł o 30% i wszystko wskazuje na to, że będzie rozwijał się dalej, razem z rosnącą świadomością konsumentów. Jedną z nowości, które w ostatnich miesiącach obserwujemy w naszym sklepie, jest bardzo duży wzrost sprzedaży niepasteryzowanych kiszonek – aż o 80%. To produkty, które zawierają żywe kultury bakterii wspomagające odporność i układ pokarmowy, szczególnie ważne w pandemii, co jest kolejnym dowodem na większą świadomość konsumentów.

Łukasz Gębka zaznaczył też kolejny, mocny kierunek, którego rozwój będzie widoczny w nadchodzącym roku:

- Kolejny trend to weganizm. Na rynku pojawia się mnóstwo wegańskich produktów i to nawet u producentów tradycyjnych wędlin czy przetworów. Są szczególnie popularne wśród młodego pokolenia, dlatego łatwo przewidywać, że ten trend będzie cały czas rozwijał się w stałym tempie. Ostatni trend to przenoszenie się zakupów do internetu. Wymusi to zmiany na rynku, związane m.in. z wyspecjalizowanymi usługami dostawy produktów żywnościowych.

Nie tylko sprzedawcy, ale przede wszystkim rolnicy stają teraz przed nowymi wyzwaniami, które mogą przynieść im naprawdę solidny zysk. By jednak odnieść sukces w 2021 roku trzeba postawić na innowacyjność, uważną obserwację rynku i potrzeb konsumenckich oraz działania na rzecz środowiska naturalnego.

Artykuły polecane przez redakcję RolnikInfo:

Następny artykuł