UOKiK - kara
ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER
Autor Aneta Wasilewska - 14 Grudnia 2020

Ponad 723 miliony złotych kary za nieuczciwe praktyki wobec branży rolno-spożywczej. UOKiK wesprze poszkodowanych

Na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela sklepów Biedronka nałożona została przez prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego kara w wysokości ponad 723 miliony złotych. Po kontroli okazało się, że spółka zarabiała w nieuczciwy sposób kosztem swoich dostawców z branży rolno-spożywczej.

- Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył ponad 723 miliony złotych kary na właściciela sieci sklepów Biedronka - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak się okazało, Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka dopuścił się nieuczciwych praktyk wobec swoich dostawców. Z informacji, które zebrał urząd, wynika, że spółka narzucała niektóre rabaty dostawcom owoców i warzyw.

Nieuczciwe praktyki wobec dostawców owoców i warzyw

O jakich praktykach mowa? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnił, że sieci handlowe uzyskują od swoich dostawców rabaty handlowe, tak by nabywać produkty w najkorzystniejszych dla nich cenach

- Dobra praktyka i przepisy prawa wymagają, aby cena zakupu towarów ustalana była w wiążącej strony umowie. Może ona dopuszczać udzielenie upustu w momencie sprzedaży do sieci bądź też po osiągnięciu określonych w kontrakcie warunków (np. obrotu na określonym poziomie). Do nieuczciwych rabatów należą jednak takie, których dostawca nie udzielił w umowie ustalającej warunki rozpoczęcia współpracy lub jej kontynuacji, lecz których sieć handlowa żąda już po zapoznaniu się z wynikami sprzedaży z określonego okresu. Prowadzą one do nieoczekiwanej dla dostawcy obniżki cen, spadku osiąganych wyników i marż, a także utrudniają jakiekolwiek planowanie działalności - wyjaśnia UOKiK.

KRUS ogłosiła stawki składek. Ważne informacje ws ubezpieczenia rolników w I kwartale 2021 r.KRUS ogłosiła stawki składek. Ważne informacje ws ubezpieczenia rolników w I kwartale 2021 r.Czytaj dalej

I dokładnie takie praktyki miały miejsce w Biedronce. Kontrahenci byli informowani o konieczności udzielania rabatu na samym końcu okresy rozliczeniowego. Co oznacza, że zawierając, umowę nie wiedzieli, ile tak naprawdę zarobią. Właściciel Biedronki mógł w każdej chwili zażądać pomniejszenia wynagrodzenia właśnie przez przyznanie sobie dodatkowego rabatu.

Biedronka zarobiła na nieuczciwych praktykach 600 mln zł.

- Tylko w ciągu trzech lat, badanych przez Urząd: 2018, 2019 i 2020 - spółka Jeronimo Martins Polska w kontaktach z branżą spożywczą zarobiła na zakwestionowanych praktykach ponad 600 mln zł. W okresie objętym postępowaniem niedozwolone działania dotknęły ponad 200 podmiotów, przy czym blisko 80 proc. przypadków dotyczyło dostaw owoców i warzyw. W skrajnych przypadkach wysokość nieuczciwego rabatu przekraczała 20 proc. całego obrotu wypracowanego z Biedronką - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wesprze poszkodowanych dostawców

- Decyzja jest bardzo ważna również dla dostawców Biedronki. Po pierwsze, nakazałem sieci handlowej natychmiastowe zakończenie niedozwolonych praktyk. Po drugie, decyzja stwierdzająca nieuczciwość systemu rabatowego Jeronimo Martins Polska ułatwi dostawcom dotkniętym tymi praktykami uzyskanie odszkodowania w postępowaniach cywilnych, do czego już teraz zachęcam. Przedsiębiorców, którzy zostali poszkodowani w wyniku nieuczciwych praktyk rabatowych Jeronimo Martins Polska, będę wspierał indywidualnym poglądem w sprawie właśnie po to, aby ułatwić im odzyskanie pieniędzy, których zostali pozbawieni. Duże sieci handlowe, w przeciwieństwie do innych branż, nie odczuły znacząco restrykcji towarzyszących pandemii. Tym ważniejsze jest aby zachowywały się odpowiedzialnie i uczciwie wobec innych przedsiębiorców - zaznaczył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Przestroga dla innych sieci

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kara dla Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci handlowej Biedronka ma być przestrogą dla innych sieci.

- Kara dla Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci handlowej Biedronka, to przestroga dla innych sieci, że podobne praktyki spotkają się z surową karą ze strony Prezesa UOKiK. Szansą na uniknięcie dotkliwych sankcji jest natychmiastowa zmiana niekorzystnych dla dostawców mechanizmów stosowania rabatów retrospektywnych. Droga od producenta do konsumenta wiedzie przez dostawców i sprzedawców, w tym również sieci handlowe – od uczciwości relacji pomiędzy nimi oraz wzajemnej odpowiedzialności zależy stabilność gospodarstw rolnych i producentów żywności, rozwój całego sektora rolno-spożywczego oraz bezpieczeństwo żywnościowe Polski - przekazał Prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

Dodatkowo urząd przypomniał, że wszyscy producenci z branży rolno-spożywczej, którzy zauważają nieuczciwe praktyki kontrahentów, powinni zgłaszać to do UOKiK. Na stronie pojawił się specjalnie przygotowany do tego formularz.

Artykuły polecane przez redakcję RolnikInfo:

Źródło: UOKiK

Następny artykuł