warzywa owoce
unsplash.com / fot. Kira auf der Heide
Autor Magdalena Więckowska - 11 Lutego 2021

50,3% osób nie chce nieidealnych owoców i warzyw. Ważna akcja na Walentynki

Zgodnie z badaniami opublikowanymi przez Federację Polskich Banków Żywności aż 50,3% Polaków nie decyduje się na zakup tzw. nieidealnych owoców i warzyw. Wystarczy, by banan był "samotny", jabłko zbyt małe, a burak niezbyt okrągły - zjawisku chcą przeciwdziałać Banki Żywności, podkreślając, że nawet niedoskonały produkt zasługuje na szansę ze strony konsumenta.

Kampania zachęcająca do kupowania nieidealnych, lecz tak samo wartościowych produktów spożywczych łączy się z klimatem Walentynek, a zwłaszcza z przekonaniem, iż nawet przy nieatrakcyjnym wyglądzie warto dać szansę drugiej osobie lub... żywności.

Brzydkie owoce i warzywa

Sprawa unikania nieatrakcyjnych owoców i warzyw (a także innych produktów żywnościowych) nie dotyczy tylko samej estetyki spożywania, ale również - a może przede wszystkim - marnotrawstwa jedzenia i jego negatywnego wpływu na środowisko.

Warto zatem wiedzieć, że marchew o nieregularnych kształtach, czy nierównomiernie wybarwione jabłko nie mają mniejszych wartości odżywczych i smakowych, niż ich atrakcyjne odpowiedniki. Portal sadyogrody.pl zacytował słowa prezesa Federacji Polskich Banków Żywności - Marka Borowskiego:

- Choć głośna ostatnio sprawa krzywych buraków wskazuje na pewne normy sprzedażowe, to nie bez znaczenia jest to, że jako konsumenci sami je kształtujemy. Lubimy proste marchewki, okrągłe buraki, równomiernie wybarwione, błyszczące jabłka. Zapominamy, że bez względu na wygląd te warzywa i owoce smakują tak samo dobrze. Dlatego przy okazji Walentynek chcemy w lekkiej formie przypomnieć, że jeśli nie pokochamy i nie będziemy kupować nieidealnych produktów, to zostaną one zmarnowane. A marnowanie żywności to już niestety poważny problem, który ma negatywne skutki ekologiczne i fatalnie wpływa na nasze środowisko naturalne.

Stracili blisko 150 krów. Rodzina z Wierzbowa do dziś nie zna przyczyny pożaruStracili blisko 150 krów. Rodzina z Wierzbowa do dziś nie zna przyczyny pożaruCzytaj dalej

Niezbyt optymistyczne liczby

Jak podają badania Federacji Polskich Banków Żywności, aż 50,3% Polaków rezygnuje nie tylko z nieidealnie wyglądających owoców i warzyw, ale także z żywnością zamkniętą w lekko zdeformowanych (choć nadal szczelnych) opakowaniach.

Biorąc pod uwagę wszystkie ogniwa łańcucha żywnościowego w Polsce - począwszy od producentów, przetwórców, poprzez dostawców, konsumentów, jak i odbiorców detalicznych i hurtowych - najwięcej żywności marnuje się w gospodarstwach domowych.

Marnowanie żywności zaczyna się tak naprawdę w tym, jak myślimy o żywności. W Polsce gospodarstwa domowe wyrzucają rocznie aż 3 miliony ton pożywienia - jest to głównie pieczywo, a także owoce i warzywa.

Kilka lat temu Banki Żywności zorganizowały akcję Ratujmy samotne banany, która była skupiona na przełamywaniu niekorzystnych nawyków kupowania bananów w kiściach. Dzięki akcji odsetek osób kupujących samotne banany wzrósł.

Jak widać, kampanie przynoszą skutek - walory edukacyjne, a także zwracanie uwagi na kwestie, które na co dzień przechodzą niezauważone, potrafią skłonić konsumentów do autorefleksji. Czy Polakom potrzeba kampanii pokazujących piękno nieidealnych owoców i warzyw?

Z pewnością tak; na Walentynki warto pamiętać, że nie tylko w przypadku ludzi, ale również w kwestii owoców i warzyw prawdziwa wartość znajduje się wewnątrz - wygląd jest zawsze drugorzędny.

Zapraszamy na Twittera Rolnik Info twitter.com/rolnikinfo

Artykuły polecane przez redakcję RolnikInfo:

źródło: sadyogrody.pl

Następny artykuł