żywność
unsplash.com / fot. Louis Hansel @shotsoflouis
Autor Magdalena Więckowska - 14 Grudnia 2020

Ilu Polaków świadomie wybiera polskie produkty? Rolnicy mogą się zdziwić

Czy przy wyborze żywności Polacy kierują się tzw. patriotyzmem gospodarczym? Pomimo faktu przynależności do UE i podkreślania, że “nasz” rynek to rynek europejski, wiele osób podkreśla potrzebę kupowania żywności od polskich rolników. Okazuje się, że czas pandemii zmienił zwyczaje konsumenckie w tej kwestii - i to na dobre dla rolników.

Żywność jest kupowana w sposób coraz bardziej świadomy - a niebagatelne znaczenie ma kraj pochodzenia danego produktu.

Badanie wyboru żywności

Jak podaje portal swiatrolnika.info w październiku 2020 roku zrealizowano badanie “Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla biznesu”. Inicjatywa ta została przeprowadzona przez ARC Rynek oraz Opinię dla Szkoły Głównej Handlowej, Katedry Badań Zachowań Konsumentów.

Badanie to ma niebagatelne znaczenie - dowodzi tego, że pandemia ma istotny wpływ na kształtowanie świadomości konsumenckiej na wielu polach.

W wywiadzie przebadano opinie grupy kontrolnej liczącej 1001 osób pochodzących z różnych miejscowości, o różnym poziomie wykształcenia w przedziale wiekowym 18-65 lat. Wyniki są bardzo interesujące.

Zachowania konsumentów

Opisywane badanie przeprowadzono nie tylko w Polsce, ale także we Włoszech, Czechach i Niemczech. Jakie nastroje konsumenckie panują w Polsce? Badanie nie pozostawia wątpliwości: 57% respondentów stara się kupować takie produkty, które nie szkodzą środowisku, a aż 59% twierdzi, że preferuje polskie produkty w porównaniu do tych sprowadzanych z zagranicy.

Ma to bardzo duże znaczenie dla polskich firm - nastroje konsumenckie mają bowiem wpływ na gospodarkę, i to dużo większy niż może się początkowo wydawać.

Co ciekawe, ten patriotyzm gospodarczy zauważalny jest także w innym kraju opisywanego badania - we Włoszech. Wybieranie rodzimych produktów ponad importowanymi zadeklarowało aż 75% respondentów.

W Polsce zmienia się również świadomość dotycząca związków produkcji żywności i ekologii. 44% ankietowanych stwierdziło, że zwraca uwagę na to, czy opakowanie po produkcie można poddać recyklingowi.

Co więcej, 35% zwraca coraz większą uwagę na to, czy dany kosmetyk nie był testowany na zwierzętach. Oddolne zmiany, które zachodzą w świadomości konsumenckiej Polaków mogą mieć duże znaczenie dla producentów żywności.

Rolnicy, którzy ustawicznie nawołują do solidarności z rodzimymi producentami żywności mogą mieć powody do zadowolenia. Czy wymienione tendencje będą się pogłębiały? Wszystko okaże się w przyszłości - naukowcy nie są w stanie przewidzieć, czy obecna sytuacja minie wraz z pandemią koronawirusa, czy zostanie z nami na stałe.

Następny artykuł