Kontrole produktów rolno-spożywczych. 35 proc. sklepów z nieprawidłowościami
W ostatnich doraźnych kontrolach jakości handlowej świeżych owoców i warzyw przeprowadzonych przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) na terenie całego kraju, ujawniono nieprawidłowości w blisko 35 proc. skontrolowanych sklepów. Szczegółowe wyniki analizy stanowią powód do zaniepokojenia, gdyż dotyczą m.in. niespełniania wymagań dotyczących znakowania oraz jakości produktów rolno-spożywczych.
Sklepy pod kontrolą. Na celowniku produkty rolno-spożywcze
W ciągu dwóch dni, 25-26 lipca 2023 roku, inspektorzy IJHARS przeprowadzili kontrole jakości handlowej w 69 sklepach detalicznych, działających w ramach dziesięciu sieci handlowych, we wszystkich szesnastu województwach. Podmioty handlowe wytypowane zostały do kontroli przez wojewódzkie inspektoraty, a sprawdzane były zarówno sklepy wielkopowierzchniowe, jak i duże sklepy spożywcze.
Problemy z znakowaniem żywności
Najwięcej stwierdzonych nieprawidłowości dotyczyło znakowania świeżych owoców i warzyw, w tym braku informacji o klasie jakości, błędnie wskazanego kraju pochodzenia oraz braku informacji o odmianie w przypadku szczegółowych norm handlowych. W sumie zakwestionowano łącznie 45 partii owoców i warzyw, co stanowiło 10,8 proc. skontrolowanych produktów.
Wymagania jakościowe żywności w sklepach
W zakresie wymagań jakościowych, nieprawidłowości stwierdzono w jedenastu partiach, co stanowi 2,7 proc. skontrolowanych produktów. W tym przypadku zakwestionowano m.in. utratę jędrności i świeżości sałaty, rzodkiewki, winogron oraz papryki czerwonej, a także obecność szkodników oraz uszkodzenia mechaniczne produktów w przypadku kapusty pekińskiej i brokułu.