RolnikInfo.pl Wiadomości Małe sklepy odchodzą do lamusa? Sklepikarze odnotowują niższą sprzedaż niektórych produktów
Iberion.pl

Małe sklepy odchodzą do lamusa? Sklepikarze odnotowują niższą sprzedaż niektórych produktów

30 sierpnia 2023
Autor tekstu: Zuzanna Rucińska

Jak informują dane raportu NielsenIQ, bieżący rok nie był zbyt przystępny dla małych przedsiębiorców. Jak się okazuje, Polacy wolą robić zakupy w wielkich sieciach handlowych niż sięgać po produkty z osiedlowych sklepów.

Polacy rezygnują z alkoholu

Najnowszy raport NielsenIQ przygląda się sytuacji małych i dużych sklepów w bieżącym roku. Badania ekspertów śledzą również wybory polskich konsumentów. Wyniki lustracji rynku odpowiadają na pytanie, po jakie produkty sięgamy najczęściej, a z jakich rezygnujemy, patrząc przez pryzmat inflacji.

Okazuje się, że w ciągu bieżącego roku Polacy zmienili swoje preferencje zakupowe. Jak czytamy w artykule serwisu dlahandlu.pl, powołującym się na dane raportu Nielsena – „Spadki sprzedaży pod względem ilości szczególnie widoczne są w kategorii piwa – spadek o 4 proc. w ciągu roku oraz wódki – spadek o 6 proc.”.

Inflacja uderza w małe sklepy

Jak czytamy w artykule portalu dlahandlu.pl – „Obecna sytuacja na rynku faworyzuje sieci handlowe, które mogą pozwolić sobie na oferowanie atrakcyjnych promocji – co pogłębia konsolidację rynku przede wszystkim kosztem niezależnego handlu, który nie był w stanie oprzeć się rosnącym kosztom prowadzenia biznesu”.

To właśnie małe sklepy najbardziej cierpią na skutek inflacji. Zgodnie z danymi raportu Nielsena, największy spadek w liczbie małych sklepów został odnotowany w przypadku kategorii spożywczo-napojowej, w której, jak czytamy w raporcie „spadek znaczenia sklepów małego formatu dla wartościowej sprzedaży całego koszyka wyniósł -2,6 proc.”.

Upadek małych biznesów

Sieci dużych sklepów mają przewagę nad małymi przedsiębiorstwami nie tylko z uwagi na kuszące promocje. Małe sklepy zaczynają znikać z mapy Polski w zastraszającym tempie. „W ciągu roku (od stycznia 2022 do stycznia 2023) z rynku zniknęło prawie 2 tys. 300 osiedlowych spożywczaków czy sklepów monopolowych” – czytamy na portalu Business Insider.

Zmniejszenie zainteresowania w przypadku dokonywania wyborów konsumenckich podczas zakupów w małych sklepach odnotowano również w przypadku sprzedaży mleka, mąki oraz cukru. Powodem spadku sprzedaży tych produktów jest zeszłoroczna sytuacja związana z pomocą dla uchodźców z Ukrainy. Wtenczas kupowaliśmy tego typu produkty, aby wesprzeć potrzebujących, co wyjaśnia pojawienie się efektu wysokiej bazy.

Źródło: dlahandlu.pl, businessinsider.com.pl

Obserwuj nas w
autor
Zuzanna Rucińska

Redaktor portalu RolnikINFO.pl

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@rolnikinfo.pl
wiadomości ceny zwierzęta uprawy maszyny finanse i prawo biznes Wieś