PIGMiUR apeluje o zmianę maksymalnej prędkości ciągników na drogach publicznych
Wiceprezes zarządu PIGMiUR Michał Spaczyński zaznaczył w piśmie , że zmiana przepisów jest sporym wyzwaniem i nie spotkała się z przychylnym przyjęciem przez Ministerstwo Infrastruktury. Na obecną chwilę na zmiany prawne się nie zanosi, ale środowiska rolnicze zapowiadają dalsze działania na tym polu.
Zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych na drogach publicznych
Ciągniki rolnicze, zgodnie z art. 20 ust. 6 pkt 1 ustawy o Prawie o ruchu drogowym, na drogach publicznych mogą rozwijać maksymalną prędkość 30 km/h. W środowisku rolniczym pojawiają się coraz bardziej zdecydowane głosy za tym, by prędkość ta została zwiększona do 50 km/h.
Pismo w tej sprawie wystosował Michał Spaczyński, wiceprezes zarządu PIGMiUR, do Stanisława Kacperczyka, prezesa PZPRZ. Wiceprezes w liście otwartym zaproponował podjęcie wspólnych działań na rzecz zmiany przepisów.
Jak napisał, obowiązujące w tym względzie prawo w Polsce jest anachroniczne wobec możliwości produkowanych aktualnie ciągników rolniczych. Wskazał, że praktycznie nie produkuje się już maszyn o prędkości konstrukcyjnej mniejszej niż 50 km/h.
Zapraszamy do obejrzenia naszego najnowszego materiału wideo:
[ EMBED-3 ]
Co więcej, granica 30 km/h dla ciągników rolniczych na drogach publicznych jest - zdaniem Michała Spaczyńskiego - prawem, które nie występuje w innych krajach Unii Europejskiej.
Na swojej stronie internetowej Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych przystał na propozycję PIGMiUR , twierdząc, że technika budowania maszyn rolniczych rozwinęła się na tyle, że pojazdy mogą rozwijać większe prędkości, co nie wpływa na pogorszenie jakości bezpieczeństwa kierującego.
Bezowocne starania
Wiceprezes PIGMiUR dodał w liście otwartym, iż w przeszłości podejmowane były już starania o zmianę obowiązujących przepisów. Nie spotkały się one z przychylnością Ministerstwa Infrastruktury, w którego gestii stoi ewentualna zmiana paragrafów.
Michał Spaczyński dodał, że pomysł środowisk rolniczych uzyskał poparcie producentów i dystrybutorów ciągników. Zaznaczył, że istnieje również możliwość otrzymania poparcia ze strony dyplomatów innych państw, w których zagraniczni producenci mają swoją siedzibę.
Prośby o zmianę maksymalnej dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych PIGMiUR pisał do Ministerstwa Infrastruktury m.in. w 2017 roku. Rok temu, 25 marca 2020 roku, sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury odpowiedział:
- Na obecnym etapie, ze względu na brak wypracowanego ostatecznego stanowiska w zakresie uprawnień do kierowania nie jest możliwa zmiana dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych na drogach publicznych.
Zapraszamy na Twittera Rolnik Info twitter.com/rolnikinfo
Artykuły polecane przez redakcję RolnikInfo:
-
Agrounia o ziemniakach dla świń oferowanych w sklepie. "By obrzydzić kupowanie polskich warzyw"
-
Polski naukowiec o atakach wilków na ludzi. Podkreślił wymiar "subiektywnych opinii"
-
"Zakaz hodowli zwierząt to tylko kwestia czasu". Sylwia Spurek o potrzebach zmian w rolnictwie
Źródło: pieczywopelnoziarniste.home.pl, kalendarzrolnikow.pl