Polska stała się 4. największym dostawcą towarów do Niemiec. Wartość żywności rośnie
Do Niemiec polscy producenci wysyłają nie tylko wyroby przemysłowe, maszyny i ich części, ale też w bardzo dużej mierze artykuły rolno-spożywcze, których wartość znacząco rośnie z roku na rok.
Polskie produkty w Niemczech
Pomimo bardzo trudnej sytuacji gospodarki na świecie, polscy eksporterzy doskonale wykorzystali sytuację i zwiększyli udziały na niemieckim rynku. Co interesujące, w tej samej konkurencji straciła m.in. Francja, Holandia i Belgia.
Jak kształtuje się struktura produktów eksportowanych z Polski do Niemiec? Jak podaje Business Insider, powołując się na dane GUS z 2019 roku, bardzo duży odsetek mają tutaj maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy (38,1%). Żywność i żywe zwierzęta uzyskały w zestawieniu wartość 10,7%.
Zmiany w kwestii polskiego eksportu do Niemiec są widoczne z roku na rok. Jak podaje portalspozywczy.pl w 2020 roku Polska odpowiadała za 5,7% niemieckiego importu, co było kolejnym wynikiem potwierdzającym zwyżkowy trend udziałów Polski w rynku naszych zachodnich sąsiadów.
Dobre relacje polsko-niemieckie
Polskie produkty są cenione w Niemczech za swoją jakość i cenę. Jak podaje Centrum Analiz Banku PKO BP, powołujące się na raporty GUS, wynika, że z roku na rok ilość sprzedanych dóbr z Polski do Niemiec rośnie.
Od 2010 roku wartość wymiany handlowej między opisywanymi dwoma krajami zwiększyła się o ponad 84,5%, co jest równowartością 127,7 miliardów euro.
Podkreślmy - w 2020 roku całkowity eksport artykułów rolno-spożywczych z Polski wzrósł o 6,7% i wielki udział w tym miał niemiecki rynek. Od stycznia do września 2020 roku wartość eksportowanych produktów rolno-spożywczych osiągnęła poziom prawie 25,1 miliarda euro.
Dla porównania można dodać, że w 2019 roku wartość żywnościowych produktów eksportowych wyniosła 23,4 miliardy euro, a w 2018 roku - 21,8 miliarda euro.
Warto pamiętać, że największym zagranicznym rynkiem zbytu dla polskiej żywności są Niemcy. Wartość sprzedaży za zachodnią granicę w minionym roku wyniosła ponad 6,2 miliarda euro, co jest niemałym powodem do zadowolenia dla polskich producentów produktów rolno-spożywczych.
Dobrze zatem mieć na względzie, że dzięki wzrastającej ilości i wartości produktów rolno-spożywczych sprzedawanych do Niemiec, polscy rolnicy mogą skorzystać naprawdę wiele. Pandemia nie zdążyła do tej pory zaszkodzić eksportowi polskiej żywności - i miejmy nadzieję, że kwestia ta pozostanie bez zmian przez cały kolejny rok.
Zapraszamy na Twittera Rolnik Info twitter.com/rolnikinfo
Artykuły polecane przez redakcję RolnikInfo:
-
Zdrowie bydła zagrożone telazjozą. Główny Lekarz Weterynarii ostrzega
-
Biała Baśka odeszła. Paweł z "Rolnik szuka żony" przeżył trudne chwile
Źródło: businessinsider.pl, portalspozywczy.pl