Bezpłatne, przydomowe kompostowniki dla mieszkańców. Ogłoszono nabór wniosków
Ruszył gminny program na darmowe, przydomowe kompostowniki dla mieszkańców. Samorząd ogłosił już nabór wniosków. Budżet przeznaczony na takie rozwiązania dla województwa małopolskiego osiąga 2 mln zł. Urząd miasta przyjmuje wnioski w formie ankiet. Sprawdź, czy tobie też się należy bezpłatny kompostownik.
Kompostownik i jego zastosowanie
To już kolejny rok, w którym samorządy ogłaszają program udostępniania kompostowników mieszkańcom gmin. W tym roku samorząd województwa małopolskiego podjął decyzję, mającą na celu pomoc finansową dla gmin, które zechcą wziąć udział w programie. Budżet w wysokości 2 mln zł pozwoli mieszkańcom zaopatrzyć się w oferowane kompostowniki. Do czego mieszkańcy mogą je wykorzystać?
Założenie kompostownika jest skierowane dla mieszkańców, którzy mają możliwość i miejsce na niego na swojej działce. Do pojemnika, który można samemu wykonać, lub zakupić gotowy, składuje się materiał kompostowy. Kompost czyli naturalny nawóz, który powstaje z rozkładu organicznych odpadów domowych i ogrodowych, przydaje się do nawożenia gleby.
Nawożenie przygotowanym kompostem pozwoli przywrócić równowagę biologiczną gleby, poprawi je strukturę, spulchni oraz dostarczy pożytecznych mikroorganizmów. Ograniczeń co do kompostowania nie ma, gdyż kompost w żaden sposobów nie oddziałuje niekorzystnie na rozwój roślin.
Gdzie i do kiedy składać wnioski
Każdy uprawniony mieszkaniec gminy położonej na terenie województwa małopolskiego, może ubiegać się w gminie o użyczenie lub zakup kompostownika.
Fundusze na ten cel, uzależnione będą od udziału budynków jednorodzinnych w stosunku do wszystkich zamieszkałych gospodarstw domowych zlokalizowanych na terenie gminy. Wysokość wsparcia będzie zatem wynosić odpowiednio:
⦁ powyżej 98,5% udziału budynków jednorodzinnych – do 50 tys. zł
⦁ powyżej 90% do 98,5% udziału budynków jednorodzinnych - do 40 tys. zł;
⦁ do 90% udziału budynków jednorodzinnych - do 30 tys. zł.
Aby wziąć udział w programie, należy złożyć zgłoszenie na dzienniku podawczym Urzędu Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej lub w Referacie Gospodarki Komunalnej (II piętro pokój nr 16). Wnioski o wsparcie przyjmowane będą do 9 lutego 2024 roku.
Formularz stanowiący załącznik do „Warunków programu pilotażowego, mającego na celu udzielenia wsparcia finansowego dla gmin z terenu województwa małopolskiego, w zakresie zaopatrzenia w kompostowniki”, należy przesłać za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP, na adres e-mail: gk@kalwaria-zebrzydowska.pl
Użyczenie kompostownika tylko na określony czas
Celem prowadzonego programu udostępniania kompostowników jest głównie edukacja mieszkańców oraz zwiększenie ilości odpadów, które zamiast do bioodpadów, można będzie składować w specjalnie do tego przygotowanym pojemniku.
Aktualnie we wszystkich samorządach gminnych przyjęło się, że recykling odpadów komunalnych powinien wynosić co najmniej 35% całkowitej wagi zebranych śmieci na terenie gminy. Jednakże ten poziom wzrośnie do 2035 roku i osiągnie nawet 65%. W związku z tym gminy muszą podjąć starania o ograniczenie ilości odpadów komunalnych i dlatego wprowadzane są programy takie jak udostępniania kompostowników. Taki program w ubiegłym roku miał miejsce we Wrocławiu w województwie dolnośląskim.
W tym roku Urząd Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej przyjmuje w formie wstępnej deklaracji, zgłoszenia na bezpłatne użyczenie mieszkańcom przydomowych kompostowników o pojemności minimum 720 litrów. Kompostowniki powinny zostać zakupione i rozdysponowane mieszkańcom gmin najpóźniej do 30.11.2024 roku.
Samorząd użycza kompostownik na czas od 2 do 3 lat, przy czym po zakończeniu tego okresu, przechodzi na własność mieszkańca, który go nabył. Użytkownik będzie zobowiązany do składania corocznie (w okresie obowiązywania umowy) sprawozdania o ilości odpadów poddanych kompostowaniu w ciągu roku kalendarzowego.
Każdy zainteresowany kompostowaniem odpadów na własne potrzeby, po podpisaniu umowy otrzyma kompostownik wraz z instrukcją montażu oraz sposobu prowadzenia procesu kompostowania, a także informację o określaniu ilości odpadów poddanych kompostowniku wraz ze wzorem sprawozdania.
Należy uwzględnić informację o tym, że wypełnienie wniosku o dofinansowanie nie jest jednoznaczne z przystąpieniem do programu samorządowego. Ważna będzie pozytywnie rozpatrzona decyzja Sejmiku Województwa Małopolskiego o przyznaniu pomocy finansowej.