Wyszukaj w serwisie
wiadomości ceny zwierzęta uprawy maszyny finanse i prawo biznes Wieś
RolnikInfo.pl > Wiadomości > Małe sklepy odchodzą do lamusa? Sklepikarze odnotowują niższą sprzedaż niektórych produktów
Zuzanna Rucińska
Zuzanna Rucińska 30.08.2023 08:00

Małe sklepy odchodzą do lamusa? Sklepikarze odnotowują niższą sprzedaż niektórych produktów

Sklep spożywczy
Iberion.pl

Jak informują dane raportu NielsenIQ, bieżący rok nie był zbyt przystępny dla małych przedsiębiorców. Jak się okazuje, Polacy wolą robić zakupy w wielkich sieciach handlowych niż sięgać po produkty z osiedlowych sklepów.
 

Polacy rezygnują z alkoholu

Najnowszy raport NielsenIQ przygląda się sytuacji małych i dużych sklepów w bieżącym roku. Badania ekspertów śledzą również wybory polskich konsumentów. Wyniki lustracji rynku odpowiadają na pytanie, po jakie produkty sięgamy najczęściej, a z jakich rezygnujemy, patrząc przez pryzmat inflacji.

Okazuje się, że w ciągu bieżącego roku Polacy zmienili swoje preferencje zakupowe. Jak czytamy w artykule serwisu dlahandlu.pl, powołującym się na dane raportu Nielsena – „Spadki sprzedaży pod względem ilości szczególnie widoczne są w kategorii piwa – spadek o 4 proc. w ciągu roku oraz wódki – spadek o 6 proc.”.

Inflacja uderza w małe sklepy

Jak czytamy w artykule portalu dlahandlu.pl – „Obecna sytuacja na rynku faworyzuje sieci handlowe, które mogą pozwolić sobie na oferowanie atrakcyjnych promocji – co pogłębia konsolidację rynku przede wszystkim kosztem niezależnego handlu, który nie był w stanie oprzeć się rosnącym kosztom prowadzenia biznesu”.

To właśnie małe sklepy najbardziej cierpią na skutek inflacji. Zgodnie z danymi raportu Nielsena, największy spadek w liczbie małych sklepów został odnotowany w przypadku kategorii spożywczo-napojowej, w której, jak czytamy w raporcie „spadek znaczenia sklepów małego formatu dla wartościowej sprzedaży całego koszyka wyniósł -2,6 proc.”.

Upadek małych biznesów

Sieci dużych sklepów mają przewagę nad małymi przedsiębiorstwami nie tylko z uwagi na kuszące promocje. Małe sklepy zaczynają znikać z mapy Polski w zastraszającym tempie. „W ciągu roku (od stycznia 2022 do stycznia 2023) z rynku zniknęło prawie 2 tys. 300 osiedlowych spożywczaków czy sklepów monopolowych” – czytamy na portalu Business Insider.

Zmniejszenie zainteresowania w przypadku dokonywania wyborów konsumenckich podczas zakupów w małych sklepach odnotowano również w przypadku sprzedaży mleka, mąki oraz cukru. Powodem spadku sprzedaży tych produktów jest zeszłoroczna sytuacja związana z pomocą dla uchodźców z Ukrainy. Wtenczas kupowaliśmy tego typu produkty, aby wesprzeć potrzebujących, co wyjaśnia pojawienie się efektu wysokiej bazy.

Źródło: dlahandlu.pl, businessinsider.com.pl