Wyszukaj w serwisie
wiadomości ceny zwierzęta uprawy maszyny finanse i prawo biznes Wieś
RolnikInfo.pl > Ceny > W których sklepach i za jakie produkty płacimy najwięcej?
Zuzanna Rucińska
Zuzanna Rucińska 10.08.2023 14:00

W których sklepach i za jakie produkty płacimy najwięcej?

Człowiek robiący zakupy
unsplash.com

Płacimy coraz więcej pieniędzy, a w koszyku ubywa produktów. Pomimo tego, że inflacja nieco wyhamowała, badacze rynku obserwują podrożenie koszyka zakupowego. Sprawdź, które sklepy oferowały najdroższe produkty w minionych miesiącach.
 

Jak kształtowały się ceny produktów spożywczych?

Wielu badaczy rynku podkreśla, że lipiec jest piątym miesiącem z rzędu, kiedy tempo wzrostu cen spowalnia. Prognozy ekonomistów wyznaczają spadkowy trend inflacji w najbliższych miesiącach. Co więcej, wiele z nich podkreśla, że za kilka miesięcy inflacja może osiągnąć jednocyfrowy poziom.

ASM Sales Force Agency w swym najnowszym Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowała ceny towarów oferowanych przez jedne z największych sieci sklepów spożywczych w Polsce. W dziesięciu badanych przez agencję sklepach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. „Największy wzrost cen w skali roku (40 proc.) odnotowano w kategorii dodatki spożywcze, najmniej natomiast podrożały (5 proc.) produkty tłuszczowe” - podają eksperci Agencji.

Cytowany w raporcie Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency podkreśla, że „Lipiec okazał się trzecim miesiącem z rzędu, w którym zanotowano spadek inflacji. Nie oznacza to jednak, że w sklepach obserwujemy niższe ceny”. Co więcej, jak podkreśla Zbigniew Sierocki, analizowane przez agencję produkty spożywcze są o jedną piątą droższe w porównaniu z poprzednim rokiem. „Z drugiej strony obserwujemy, że niektóre sieci są coraz bardziej zdeterminowane, by nawet kosztem własnej marży utrzymać zainteresowanie klientów lub przyciągnąć nowych” – zaznacza Dyrektor Zarządzający.

Gdzie i za jakie produkty płacimy najwięcej?

Jak podaje raport Agencji Marketingowej, największe wzrosty cen odnotowano w sklepach Selgros Cash & Carry. W tym przypadku za produkty oferowane przez sieć sklepów trzeba było zapłacić o 20,13 zł więcej (6,93 proc.) względem cen odnotowanych w czerwcu.

„W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to m.in.: Intermarché (26,64 proc.), Makro Cash & Carry (25,75 proc.) czy Dino (25,43 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena koszyka w lipcu 2023 r. była wyższa aż o 64,54 zł niż przed rokiem, tj. o 26,83 proc.” – podają autorzy raportu.

Wśród produktów charakteryzujących się największymi podwyżkami cen znalazły się artykuły z wszystkich 10 analizowanych kategorii badanych produktów ujętych w raporcie. Była to chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. „Najwyższy wzrost cen w skali roku (40,10 proc.) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 26,77 proc., słodycze o 25,55 proc. a chemia domowa i kosmetyki o 21,76 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w lipcu 2023 r. drożej o 5,43 proc.)” – zaznaczają eksperci w raporcie.

Które sklepy były najtańsze?

Zgodnie z informacją zawartą w komunikacie ASM Sales Force Agency, najtańszym badanym sklepem w lipcu okazał się Auchan. „W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 247,93 zł. To o 6,65 zł, czyli o 2,76 proc. więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do Auchan” – zaznaczają eksperci. Auchan oferował aż 29 produktów w minimalnych cenach.

Na drugim miejscu znalazła się natomiast sieć sklepów Lidl. W tym przypadku średnie ceny koszyka zakupowego były wyższe od cen oferowanych przez Auchan zaledwie o 0,33 zł. Trzecie miejsce na podium zdobyła Biedronka, z różnicą 8,50 zł w porównaniu z Lidlem. „W lipcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 347,74 zł, czyli aż o 40 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 26,83 proc. odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena wzrosła o 64,54 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lipcu 2023 r. najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach – 282,60 zł” - podkreśla ASM Sales Force Agency.

Jeśli chodzi o najtańsze produkty, eksperci podają, że „Kolejno uplasowały się sieci Biedronka i Netto z 3 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Dino i Lidl znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach ALDI, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Makro Cash & Carry, Selgros Cash & Carry znalazł się jeden najtańszy produkt”.

Źródło: asmsalesforce.pl