mlekpol
pixabay.com
Autor Magdalena Więckowska - 10 Lutego 2021

Ważne wiadomości z konferencji SM Mlekpol. Nadzieja dla rolnictwa?

W środę 10 lutego 2021 roku odbyła się konferencja pod hasłem "Rozwój branży mleczarskiej w czasie epidemii COVID-19". Prelegentami byli: Edmund Borawski, Prezes Zarządu SM Mlekpol, Zbigniew Groszyk, Wiceprezes Zarządu ds. Produkcji SM Mlekpol, a także Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu SM Mlekpol.

SM Mlekpol jest poważnym graczem na rynku mleka nie tylko w Polsce i Europie, ale i na całym świecie. Podczas konferencji prelegenci opowiedzieli zarówno o historii Spółdzielni, która obchodzi w tym roku swoje czterdziestolecie, jak i o wszelkich nowoczesnych rozwiązaniach, które obejmują zrównoważony rozwój i nowe potrzeby konsumentów.

Konferencja SM Mlekpol

Choć konferencja SM Mlekpol odbyła się w przestrzeni wirtualnej, to poruszane podczas niej tematy dotykały jak najbardziej fizycznego aspektu rolnictwa, biznesu i branży mleczarskiej. Trójka prelegentów, wśród których był Edmund Borawski, Prezes Zarządu SM Mlekpol, Zbigniew Groszyk, Wiceprezes Zarządu ds. Produkcji SM Mlekpol, a także Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu SM Mlekpol opowiedziała o historii Spółdzielni, rozwoju technologicznym oraz o eksporcie produktów nabiałowych na rynki zagraniczne.

Mlekpol jest spółdzielnią, która w szczególny sposób dba nie tylko o najwyższą jakość produktów mleczarskich, ale również o rolników, którzy są odpowiedzialni za dobrostan zwierząt i produkcję mleka. Jak podkreślał prezes Edmund Borawski, Mlekpol wspiera rolników na przeróżne sposoby, przede wszystkim poprzez zabezpieczanie opłacalności produkcji mleka.

Dodał, iż Spółdzielnia zaopatruje rolników w różnego rodzaju produkty przydatne w hodowli - m.in. folie kiszonkarskie, nawozy i nasiona traw. Co więcej, Spółdzielnia posiada fundusz inwestycyjny, dzięki któremu każdy członek może wystąpić o kredyt w wysokości do dwóch milionów złotych.

Rolnicy nawożą zimą pola. Sąsiedzi bez wahania dzwonią na policjęRolnicy nawożą zimą pola. Sąsiedzi bez wahania dzwonią na policjęCzytaj dalej

Dobrze zarządzana spółdzielnia, jaką jest Mlekpol może zatem pochwalić się nie tylko harmonijną współpracą z dostawcami surowca, ale też ugruntowaną pozycją na rynku europejskim i światowym. Jak podkreślił prezes SM Mlekpol, Polska jest poważnym graczem w zakresie produkcji mleka. W Europie zajmuje 5. miejsce, a na świecie 12. pozycję wśród największych producentów. Co ciekawe, SM Mlekpol ma w tym aż 14-15% swojego udziału.

Z nadzieją w przyszłość

Choć prelegenci przyznali, iż miniony rok nie był łatwy głównie ze względu na gospodarcze efekty pandemii koronawirusa, to SM Mlekpol nadal inwestuje w nowe rynki zbytu i koncentruje się na zrównoważonym rozwoju.

Jak podkreślił Zbigniew Groszyk, kluczowymi wyznacznikami Spółdzielni są: rozwój, innowacja i automatyzacja. Podkreślono, iż Mlekpol wprowadza i będzie wprowadzać najlepsze technologie na rynku w części procesowej (czyli obróbce surowca i wytwarzania produktów), jak i w części maszyn pakujących.

Jak dodał Zbigniew Groszyk, Mlekopolowi bliskie są ideały ekologiczne, stąd też wszelkie działania inwestycyjne mające na celu optymalizację zużycia energii i wody. Prekursorem transformacji energetycznej jest mlekpolowski zakład w Mrągowie. To właśnie tam znajduje się pierwsza elektrociepłownia działająca na potrzeby zakładu - jej źródłem jej gaz ziemny, co ma zdecydowanie mniejszą szkodliwość dla środowiska niż węgiel. Kolejne plany inwestycyjne mają być zrealizowane w zakładzie w Zambrowie, a także w Bydgoszczy, Kolnie czy Ełku.

Istotnym filarem wirtualnej konferencji był eksport produktów na rynki zagraniczne. Małgorzata Cebelińska zdradziła, że Mlekpol ma stabilne rynki zbytu w Europie, w Azji, czy na Bliskim Wschodzie. W 2020 roku do krajów eksportowych dołączyła również Dominikana.

Co ciekawe, rynek e-commerce w branży mleka bardzo dobrze rozwija się zwłaszcza w Azji - na strategicznym dla mleczarstwa rynku chińskim konsumenci kupują przez internet aż 80% mleka. Czy w Polsce rozwój w kierunku e-commerce jest tak samo realny?

Tutaj Małgorzata Cebelińska ma wątpliwości - stwierdziła, że polscy konsumenci nadal wolą osobiście ocenić produkt, mieć z nim fizyczny kontakt, a nietrwałość sporej części produktów nabiałowych sprawia dodatkowe problemy w aspekcie transportu.

Prezes SM Mlekpol Edmund Borawski zaapelował, by pomimo trudnych i niepewnych czasów nie tracić nadziei na pozytywną sytuację na rynku mleka.

Zapraszamy na Twittera Rolnik Info twitter.com/rolnikinfo

Artykuły polecane przez redakcję RolnikInfo:

Następny artykuł