Pływający gazoport w Zatoce Gdańskiej zostanie wykorzystany. Orlen i GAZ-SYSTEM podpisały umowę
Polska Agencja Prasowa informuje, że spółki GAZ-SYSTEM i Orlen podpisały umowę na usługi regazyfikacji LNG w terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Ten pływający gazoport będzie ważnym elementem infrastruktury importowej gazu ziemnego dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Transformacja energetyczna Polski
Jak informuje operator, w ramach umowy zawartej pomiędzy spółkami GAZ-SYSTEM i Orlen, jednostka pływająca FSRU (Floating Storage Regasification Unit) zostanie przystosowana do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Jednostka zostanie ukończona do 2028 r.
„Po ukończonych połączeniach transgranicznych z Danią, Litwą i Słowacją oraz rozbudowie terminala LNG w Świnoujściu, projekt ten zwiększy dywersyfikację gazową Polski oraz regionu Międzymorza” – informuje Marcin Chludziński, prezes GAZ-SYSTEM. Jego zdaniem terminal FSRU w Gdańsku wpisuje się w proces transformacji energetycznej i gospodarczej kraju, zakładającej przejście na mniej emisyjne źródła energii.
Zwiększenie zapotrzebowania na gaz ziemny
Jak podkreśla Andrzej Kensbok, wiceprezes GAZ-SYSTEM – „Mając na uwadze rosnące zainteresowanie całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej dywersyfikacją źródeł dostaw gazu w oparciu o LNG – prowadzimy obecnie procedurę Open Season dla FSRU 2. W przypadku jej pozytywnego przebiegu moglibyśmy uruchomić drugą jednostkę FSRU, która pozwoliłaby na zwiększenie mocy regazyfikacji o 4,5 mld m3 paliwa gazowego rocznie”.
Wiceprezes GAZ-SYSTEM podkreśla, że spółka obserwuje coraz większe zapotrzebowanie rynku na dostawy skroplonego gazu ziemnego (LNG), w związku z czym już teraz prowadzi działania zmierzające do zwiększenia mocy regazyfikacyjnej terminala FSRU.
Bezpieczeństwo paliwowo-energetyczne priorytetem Orlenu
Armen Konrad Artwich z zarządu Orlen zaznacza, że dla spółki skroplony gaz ziemny jest jednym z filarów strategii dywersyfikacji i długofalowego rozwoju potencjału handlowego – „Bezpieczeństwo paliwowo-energetyczne Polski było i jest dla nas priorytetem. To właśnie potrzeba wzmocnienia tego bezpieczeństwa stanowi jeden powodów budowy silnego koncernu multienergetycznego”.
Jak dodaje członek zarządu Orlen, dzięki połączeniu Orlenu z Lotosem, PGNiG i Energą, powstał potencjał pozwalający jego firmie zaangażować się w kolejne projekty istotne z punktu widzenia niezależności energetycznej kraju i regionu.
Źródło: pap-mediaroom.pl