Wyszukaj w serwisie
wiadomości ceny zwierzęta uprawy maszyny finanse i prawo biznes Wieś
RolnikInfo.pl > Wiadomości > UOKiK zarzuca wykorzystywanie przewagi kontraktowej popularnej sieci spożywczej. Będzie kara?
Magdalena Maffioli
Magdalena Maffioli 12.09.2023 19:23

UOKiK zarzuca wykorzystywanie przewagi kontraktowej popularnej sieci spożywczej. Będzie kara?

logo UOKiK
Iberion.pl

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, postawił zarzuty Carrefour Polska, podejrzewając, że spółka może nieuczciwie wykorzystywać przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. Zdaniem UOKiK, nieuzasadnione pobieranie opłat za transport towarów z magazynu centralnego do sklepów sieci stanowi nieuczciwą praktykę. Spółce grozi kara w wysokości do 3 procent obrotu.

Niezgodne z zasadami uczciwej konkurencji

Prezes UOKiK podkreśla, że żądanie od dostawców opłat za transport z głównego magazynu do sklepów jest przerzuceniem kosztów działalności spółki na kontrahentów. UOKiK uważa to za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, co jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami. Carrefour Polska może być obarczone karą do 3 procent swojego rocznego obrotu.

Niezgodne praktyki w sektorze handlowym

To nie pierwszy przypadek, gdy UOKiK interweniuje w sektorze handlowym w Polsce. Wcześniej Prezes UOKiK postawił zarzut nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej spółce Auchan Polska. Urząd regularnie monitoruje relacje dużych sieci handlowych z dostawcami produktów rolno-spożywczych, dbając o zachowanie uczciwej konkurencji na rynku.

Raporty UOKiK o nieuczciwych praktykach

W ramach swoich kompetencji Prezes UOKiK opracował raporty dotyczące rabatów stosowanych przez sieci handlowe oraz opłat okołosprzedażowych. Jednym z problemów wykazanych w tych raportach jest żądanie od dostawców opłat za usługę dostarczania towarów z magazynów centralnych do poszczególnych sklepów detalicznych.

Centralizacja dostaw i korzystanie z efektu skali to jedne z filarów funkcjonowania nowoczesnych sieci handlowych. Dzięki temu sieci mogą negocjować korzystne warunki handlowe i konkurować skutecznie na rynku. Jednak, według UOKiK, Carrefour Polska mogło przerzucać koszty swojej działalności na dostawców, co jest niezgodne z zasadami uczciwej konkurencji.

 

źródło: portalspozywczy.pl

Tagi: UOKiK