Hitowy produkt z Polski podbija Unię Europejską. W grze gigantyczne pieniądze
Polska, słynąca z tradycji hodowli gęsi, puchu i pierza, zdobywa uznanie jako wiodący producent tych produktów w ramach Unii Europejskiej. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa dostarcza informacji na temat gęsiny, która szczególnie cieszy się zainteresowaniem zwłaszcza w okolicach dnia świętego Marcina, przypadającego 11 listopada.
Eksport polskiej gęsiny: sukces na rynkach zagranicznych
Polska nie tylko jest jednym z największych producentów gęsi w UE, ale także odnosi sukcesy na arenie międzynarodowej. Gęsie hodowane w kraju trafiają głównie na stoły konsumenckie, a puch i pierze gęsie znajdują zastosowanie jako doskonałe materiały termiczne. W 2022 roku chów gęsi skoncentrowany był przede wszystkim w województwach kujawsko-pomorskim, łódzkim, wielkopolskim i podlaskim, które razem stanowiły 68 proc. krajowego pogłowia.
Wzrost eksportu: gęsina jako delikatesy na światowych stołach
Chociaż produkcja gęsiny w Polsce jest niewielka, stanowi ona produkt luksusowy. Eksport gęsiny z Polski w latach 2012-2022 wzrósł z 14 do 21 tys. ton, co świadczy o rosnącej popularności tego delikatnego mięsa na światowych rynkach. Wartość eksportu tego produktu podwoiła się niemal z 51 mln EUR do 116 mln EUR w latach 2020-2022.
Polska gęsina podbija Niemcy i nie tylko
Niemcy pozostają głównym kierunkiem eksportu polskiej gęsiny, absorbując aż 75 proc. wolumenu. Dodatkowo, Polska dostarcza mięso z gęsi do takich krajów jak Francja, Węgry, Austria, Hongkong i Wielka Brytania, zdobywając uznanie na światowych rynkach spożywczych.
Gęsina, bogata w korzystne kwasy tłuszczowe i składniki odżywcze, nie tylko cieszy podniebienia konsumentów, ale również oferuje zdrowe alternatywy dla innych mięs drobiowych. Zawartość białka, witamin i minerałów sprawia, że mięso gęsi staje się nie tylko delikatesem, ale także cennym źródłem wartości odżywczych.
źródło: KOWR