RolnikInfo.pl
naukowcy

unsplash.com / fot. Arkadiusz Zet

Rewolucyjne zastosowanie moczu i piwa w rolnictwie. Naukowcy potwierdzili efekty

6 Czerwca 2021

Autor tekstu:

Magdalena Więckowska

Nauki przyrodnicze, choć badają dobrze znaną nam rzeczywistość, co chwila dostarczają nam również porcji niemałego zaskoczenia. Hiszpańscy naukowcy przekazali, że pestycydy powstające wskutek wykorzystania krowiego moczu, a także odpadów po produkcji piwa i oleju, są bezpiecznymi i bardzo skutecznymi środkami, z których mogą korzystać rolnicy.

Badacze z Neiker Basque Institute for Agricultural Research and Development twierdzą, że organiczne pestycydy dały pozytywny wynik przy zwalczaniu robaków jedzących korzenie sałaty.

Krowi mocz z odpadami po piwie i oleju

Rolnicy doskonale zdają sobie sprawę, że w przyrodzie nic nie ginie, a rozsądne wykorzystanie wszelkich resztek wynikających z prowadzenia produkcji żywności jest mądrym i ekonomicznym rozwiązaniem.

Tezę tę potwierdzają wyniki badań naukowców z Neiker Basque Institute for Agricultural Research and Development z Hiszpanii: odkryli oni, że pestycydy tworzone z wykorzystaniem krowiego moczu, a także odpadów po produkcji piwa i oleju mogą okazać się skutecznym orężem w walce ze szkodnikami toczącymi rośliny uprawne.

Efektywność działania organicznych pestycydów została potwierdzona na przykładzie uprawy sałaty, której korzenie były atakowane przez robaki.

agrounia

Gradobicie bez litości dla upraw. Agrounia: "Złość wzbiera, widząc bierność polityków"

Dzięki pracy badaczy okazuje się, że rolnicy nie zawsze muszą uciekać się do syntetycznych pestycydów, które pozostawiają zanieczyszczenia w glebie - silne i naturalne środki przeciwko szkodnikom mogą być w wielu przypadkach w zasięgu ręki.

Szczegóły sprawy

Hiszpańscy naukowcy wskazują, że stosowanie organicznych pestycydów zmniejsza ilość potencjalnych odpadów w glebie, a także ilość szkodliwych substancji w żywności.

Efekty pracy naukowej zostały przedstawione w czasopiśmie Frontiers in Sustainable Food Systems, gdzie możemy przeczytać, że do stworzenia naturalnych pestycydów wykorzystać można makuch rzepakowy (lub ziarna pozostałe po wyrobie piwa) w kombinacji z krowim moczem.

Jak przekazuje portal sadyogrody.pl, mieszanina ta charakteryzuje się dużą ilością azotu - fakt ten sprawia, że w glebie nie tylko giną niechciane przez rolników szkodniki, ale namnażają się też pożyteczne mikroby, które wzbogacają jakość gleby.

Rozwiązanie proponowane przez hiszpańskich naukowców z pewnością nie wyczerpuje katalogu naturalnych substancji, których wykorzystanie może okazać się przydatne podczas produkcji żywności - warto zatem śledzić nowinki ze świata biologii, gdyż z pewnością mogą one ukazać znane problemy w kompletnie nowym świetle.

Zapraszamy na Twittera Rolnik Info twitter.com/rolnikinfo