Cebula staje się dobrem luksusowym? Producenci na tym nie zyskują
Rok 2023 pokazał wszystkim, że ceny nawet tych produktów, które przez wiele lat utrzymywały się na stabilnych, niskich poziomach, mogą nagle poszybować w górę. Tym razem mowa o cebuli. Polscy producenci tego warzywa w pierwszym kwartale 2023 roku mieli okazję do radości, w związku z rosnącymi cenami skupu tego warzywa. Wysokie ceny w marketach utrzymują się nadal. Jednak producenci nie cieszą się już z takich zysków, jak na początku bieżącego roku. Wręcz przeciwnie, opłacalność produkcji cebuli zaczyna być wątpliwa.
Ceny cebuli poszybowały w górę
Cebula jest produktem regularnie kupowanym przez wielu Polaków. Roczne spożycie tego warzywa na jednego mieszkańca Polski wynosi 8 kg. W bieżącym roku, jej ceny rosły w zatrważającym tempie. Za krajową cebulę zapłacić trzeba nawet 8 PLN/kg, co jeszcze w 2022 roku byłoby nie do przyjęcia.
Ceny w stosunku do lat poprzednich wzrosły niemalże o 70%. Na początku tendencja ta cieszyła producentów tego warzywa.
Producenci cebuli łapią się za kieszenie
Jeszcze kilka miesięcy temu, hurtowe stawki za cebulę utrzymywały się na poziomie 3,50-5,00 PLN/kg. Jednak obecnie obserwuje się stopniowy spadek cen. W stosunku do kwot z poprzedniego roku, w sierpniu 2023 roku obserwuje się spadek na poziomie niemalże 20%. Natomiast koszty produkcji warzyw stale rosną.
Dobra passa producentów cebuli się skończyła. Pomimo tego, wysokie ceny tego warzywa w marketach utrzymują się. Pozostaje pytanie: z czego wynikają utrzymujące się wysokie ceny cebuli, które przez wiele lat utrzymywały się na o wiele niższym poziomie?
Zawyżone ceny cebuli to wynik kilku zjawisk
Konsumenci płacą za cebulę rekordowe kwoty, a producenci tego warzywa mają coraz większy problem z rentownością biznesu. Z czego wynika ta niekorzystna dla obu stron sytuacja na rynku spożywczym?
Specjaliści z Rynku Hurtowego Bronisze informują, że zadziałał mechanizm sezonowości oraz nadpodaż. Kilka miesięcy temu, rosnące ceny skupu cebuli zachęciły wielu producentów do szybkiego zwiększenia skali produkcji. W efekcie, obecnie na rynku jest więcej cebuli, niż potrzebują konsumenci. Dlaczego więc jej cena nie spada?
Na ostateczną cenę produktu znaczący wpływ ma długi łańcuch dostaw. Zanim cebula trafi od producenta, na stół Polaka, przechodzi przez ręce wielu pośredników, a każdy z nich narzuca na produkt swoją marżę.
Źródło: businessinsider.com.pl, wrp.pl, warzywa.pl