Wyszukaj w serwisie
wiadomości ceny zwierzęta uprawy maszyny finanse i prawo biznes Wieś
RolnikInfo.pl > Ceny > Król drożyzny zostanie zdetronizowany. Wiele zależy od sektora mleczarskiego
Marcelina Gancarz
Marcelina Gancarz 27.06.2025 16:32

Król drożyzny zostanie zdetronizowany. Wiele zależy od sektora mleczarskiego

zakupy
Fot. GoodLifeStudio – Getty Images Signature

Ceny wielu produktów spożywczych stale rosną. Składa się na to wiele czynników związanych z poziomem inflacji, sytuacją na arenie międzynarodowej, czy kondycją poszczególnych sektorów gospodarki. Konsumenci odczuwają podwyżki zwłaszcza jednego produktu — jest powszechnie używany zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w gastronomii. W tym przypadku powody skoków cen są złożone, jednakże pojawiła się nadzieja na to, że ten proces znacząco wyhamuje w nadchodzących miesiącach, a król drożyzny zostanie zdetronizowany. 

Król drożyzny w Polsce

Polska jest jednym z większych producentów mleczarskich w Unii Europejskiej, a zatem popyt i podaż na rynkach międzynarodowych mają istotny wpływ na ceny krajowe. Na to ile ostatecznie trzeba zapłacić za produkty mleczne w sklepach, wpływa również sytuacja w rodzimych sektorach gospodarki — można wymienić tutaj również drożejącą energię elektryczną, paliwa oraz rosnące koszty pracy.

Ogólna sytuacja gospodarcza, w tym wysoka inflacja oraz rosnące koszty transportu i magazynowania, dodatkowo wpływają na ceny żywności. Wzrost cen surowców energetycznych oraz problemy w globalnych łańcuchach dostaw powodują, że produkty spożywcze stają się coraz droższe. Od wielu miesięcy królem drożyzny w Polsce jest masło. Wyniki ostatnich raportów wskazują na możliwość stabilizacji rynku, jednakże wiele będzie zależeć od sektora mleczarskiego. Kiedy w końcu masło będzie tańsze? 

masło
Kiedy w końcu masło będzie tańsze? Fot. NorGal – Getty Images

ZOBACZ TEŻ: Nieprawidłowości na rynku maszyn rolniczych. UOKiK postawił zarzuty 11 firmom

Co wpływa na wysokie ceny masła?

Zjawisko podwyżki cen masła jest złożone i wynika z wielu współistniejących czynników o charakterze krajowym oraz międzynarodowym. Jednym z kluczowych czynników wpływających na cenę masła jest wzrost kosztów produkcji mleka, z którego powstaje ten produkt. W ostatnim czasie odnotowano znaczące podwyżki cen pasz, energii elektrycznej, paliw oraz pracy. Koszty te przenoszone są na kolejne ogniwa łańcucha dostaw, skutkując wzrostem cen produktów finalnych, w tym masła. Ponadto rosnące wymogi związane z ochroną środowiska oraz standardami dobrostanu zwierząt generują dodatkowe obciążenia finansowe dla producentów mleka. Wśród powodów wpływających na wysokie ceny masła wpływają również zmienne warunki na rynkach międzynarodowych, wzrost kosztów logistycznych i inflacja czy zmienne preferencje konsumentów. 

Do tej pory, jeśli ktoś chciał kupić tanie masło, musiał szukać okazyjnych promocji dyskontach. Mimo chwilowych spadków ceny tego produktu do tej pory utrzymują się na wysokim poziomie. Jak wynika z analizy Grupy BLIX oraz Hiper-Com Poland, opartej na danych UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, w maju br. średnia cena masła w sklepach wynosiła 7,62 zł za kostkę, co oznacza wzrost o 18,8 proc. w ujęciu rocznym. Był to zarazem najniższy wzrost cen w ujęciu rok do roku, odnotowany w 2025 roku. Dla porównania, w kwietniu cena masła wzrosła o 27,2 proc., w marcu o 27,4 proc., w lutym o 32,5 proc., natomiast w styczniu — o 29,2 proc. 

W najbliższych miesiącach ceny masła mogą nieco się obniżyć. Czego należy się spodziewać? 

masło
W najbliższych miesiącach można spodziewać się spadku cen masła, fot. lutavia – Getty Images Signature

W najbliższych miesiącach można spodziewać się spadku cen masła

W najbliższych miesiącach ceny masła mogą nieco się obniżyć. Eksperci, cytowani w raporcie przygotowanym przez UCE Research i Uniwersytet WSB Merito, prognozują dalsze spowolnienie dynamiki wzrostu cen tego produktu. Zgodnie z analizą, roczny wzrost cen może spaść poniżej poziomu 10 proc. Według specjalistów ceny promocyjne mogą osiągnąć poziom 6,50–6,80 zł za kostkę, natomiast ceny regularne pozostaną w przedziale 7,80–8,20 zł.

Według analityków, do wyhamowania wzrostów cen przyczyniają się: 

  • stabilizacja kosztów surowców mleczarskich;
  • obniżki cen energii oraz pasz; 
  • poprawa warunków produkcji i ogólne spowolnienie inflacji.

Eksperci zwracają uwagę, iż masło pozostaje jednym z kluczowych produktów w strategiach promocyjnych sieci handlowych. Zauważalna intensyfikacja obniżek cen, zwłaszcza w przypadku marek własnych, może sugerować nadchodzącą korektę cen w drugiej połowie roku. Jednakże o trwałości tego trendu zadecydują m.in. sytuacja kosztowa w sektorze mleczarskim oraz polityka cenowa największych producentów.

Już teraz obserwujemy, że niektóre sieci intensyfikują promocje na masło marek własnych, co może świadczyć o zbliżających się zmianach na rynku. Niemniej jednak to czy spadki cen utrzymają się na dłużej, zależeć będzie przede wszystkim od sytuacji kosztowej w branży mleczarskiej i decyzji czołowych producentów w zakresie polityki cenowej w drugiej połowie roku — ocenia Julita Pryzmont, współautorka analizy z Hiper-Com Poland, cytowana w raporcie.

Masło należy do podstawowych produktów spożywczych i jest ważnym składnikiem wielu diet. Zapowiadane obniżki cen to coś, czego oczekuje wielu konsumentów.