Kryzys na rynku maszyn rolniczych
Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych opublikowała raport rejestracji ciągników i przyczep w pierwszym półroczu 2023 r. Eksperci podkreślają, że na rynku maszyn rolniczych od dłuższego czasu można zaobserwować problemy.
Spadki liczby rejestracji maszyn
PIGMiUR podaje, że w stosunku do analogicznego okresu 2022, liczba w pierwszym półroczu rejestracji (a więc de facto sprzedaży) nowych ciągników rolniczych spadła o 12,5 proc. Obecnie zarejestrowano ich około 4900 szt. Jak podają eksperci, to o 698 szt. mniej niż w pierwszych sześciu miesiącach 2022 r.
Co więcej, „Dane dotyczące rejestracji nowych maszyn rolniczych za sam czerwiec zdają się potwierdzać spadkowy trend: 768 szt. nowych ciągników. To 10 szt. mniej niż przed miesiącem, a zarazem drugi najgorszy wynik w tym roku – tylko w styczniu zarejestrowano mniej ciągników. W stosunku do czerwca 2022 jest o 160 rejestracji mniej, a do czerwca 2021 roku – aż o 469 szt. mniej”, zaznacza PIGMiUR.
Spadki wartości można zaobserwować również w kategorii nowych przyczep. Pierwsze półrocze 2023 r. przyniosło rejestrację 3252 szt. tych maszyn, a więc o 1168 szt. mniej niż w tym samym okresie w 2022 r. Zanotowano więc spadek rok do roku o 26,4 proc. Dane za czerwiec dla rejestru nowych przyczep stanowią najlepszy wynik w tym roku, z wartością 647 zarejestrowanych sztuk. Niestety biorąc pod uwagę dane z zeszłego roku w tym samym miesiącu, wartości odnotowały znaczny spadek. „W stosunku bowiem do czerwca 2022 to o 166 szt. mniej, a do czerwca 2021 – o 360 szt. mniej”, zaznaczają eksperci.
Eksperci odnotowują kryzys na rynku maszyn
Wiceprezes Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych Michał Spaczyński podkreśla również, że „Nabywcy nowych maszyn rolniczych z coraz większym dystansem planują swoje inwestycje w sprzęt, biorąc pod uwagę głównie to, co dziś miejsce ma w branży rolno-spożywczej, a także ogólną sytuację ekonomiczną”. Dodaje, że na podejście potencjalnych użytkowników nowych maszyn wpływ może mieć np. ostatni kryzys zbożowy i wynikająca z niego niepewność na rynku.
Dodatkowo Michał Spaczyński wyjaśnia również kolejne powody kryzysu na rynku maszyn. Jak sam zaznacza „Trudno dziś o gwarancję powodzenia działań wśród przedsiębiorców rolnych, tym bardziej, że brak jest dla nich ewidentnie długofalowej wizji wsparcia ze strony państwa. Mamy bowiem do czynienia jedynie z działaniami doraźnymi, bez wystarczającej dbałości o tych, na których barkach spoczywa rozwój gospodarki rolno-spożywczej”.
Pomimo spadku popytu na nowe maszyny rolnicze, eksperci obserwują zwiększający się trend zakupu używanych urządzeń agrotechnicznych. „Pomimo obiektywnych trudności, polski producent rolny pozostaje aktywny i ma na uwadze rozwój, dlatego pozwala sobie na takie zakupy sprzętu, na jakie go w obecnej sytuacji stać”, tłumaczy wiceprezes PIGMiUR odnośnie do zwiększonych rejestracji maszyn używanych.
Najpopularniejsze marki rejestrowanych maszyn
Do najpopularniejszych marek nowych ciągników należą przede wszystkim John Deere z wartością 854 zarejestrowanych sztuk, czyli o 96 szt. więcej niż przed rokiem. Udziały tej marki na koniec czerwca to 17,4 proc., a więc o 3,9 punktu procentowego więcej niż rok wcześniej. Kolejną marką nowych ciągników, które cieszyły się dużą popularnością, był New Holland z wartością 775 szt., a więc o 176 szt. mniej niż w 2022 r. Udziały tej marki to 15,8 proc. Inną marką najczęściej rejestrowaną wśród nowych ciągników była Kubota z wartością 553 szt., czyli o 21 szt. więcej niż przed rokiem, z udziałami 11,3 proc.
Jak podaje PIGMiUR „Na dalszych miejscach plasują się m.in.: Deutz Fahr, Case IH czy Massey Ferguson. Najpopularniejszą marką nowych przyczep rolniczych jest zaś Pronar (1120 szt., o 585 szt. mniej niż przed rokiem), a następnie MetalFach (365, z udziałami 11,2 proc.) i Metaltech, (8,4 proc. udziałów rynkowych i 273 szt.). Zarówno w segmencie nowych przyczep, jak i ciągników na pierwszych miejscach plasują się Mazowsze i Wielkopolska”.
Na rynku maszyn używanych eksperci odnotowują na koniec czerwca 2023 r. około 12 114 szt. zarejestrowanych ciągników. To o 1322 szt. więcej niż w tym samym okresie 2022 r. Wzrost wynosi tu 12,2 proc. Z przyczepami sytuacja jest podobna. W okresie od stycznia do czerwca zarejestrowano ich 3341 szt. To o 321 szt. więcej niż przed rokiem. Oznacza to, że obecnie Izba notuje tu wzrost o 10,6 proc.
Źródło: pigmiur.pl