Wyszukaj w serwisie
wiadomości ceny zwierzęta uprawy maszyny finanse i prawo biznes Wieś
RolnikInfo.pl > Wiadomości > Polskie sklepy spożywcze kontra dyskonty. Do sprawy wkroczył minister
Magdalena Maffioli
Magdalena Maffioli 21.06.2023 17:00

Polskie sklepy spożywcze kontra dyskonty. Do sprawy wkroczył minister

koszyk zakupowy
Iberion.pl

Polscy przedstawiciele sieci sklepów spożywczych spotkali się z ministrem rolnictwa i rozwoju wsi, Robertem Telusem, oraz sekretarzem stanu, Rafałem Romanowskim, aby omówić trudności, z jakimi borykają się polskie sieci w obliczu dominacji zagranicznych sieci i dyskontów na rodzimym rynku. Spotkanie miało na celu poszukiwanie sposobów wsparcia branży przez resort rolnictwa.

Wsłuchanie w potrzeby branży

Szef resortu rolnictwa Robert Telus, wiceminister Rafał Romanowski i przedstawiciele sieci sklepów spożywczych spotkali się 20 czerwca 2023 roku. Minister Robert Telus wyraził zrozumienie dla trudnej sytuacji polskich sieci sklepów spożywczych i zaprosił ich przedstawicieli do przedstawienia konkretnych pomysłów dotyczących wsparcia, jakie ministerstwo rolnictwa może udzielić. Jak przekazuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dominacja zagranicznych sieci handlowych i dyskontów stawia rodzime sklepy w trudnym położeniu, dlatego ministerstwo dąży do znalezienia rozwiązań sprzyjających rozwojowi polskiej branży.

Transparentność wobec konsumentów

Podczas spotkania poruszono również kwestię kar finansowych nakładanych na zagraniczne dyskonty przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Przedstawiciele polskich sklepów spożywczych zwrócili uwagę, że te kary nie mają wystarczającego wpływu na dyskonty, które czerpią ogromne dochody. Dodatkowo, informacje na temat nałożonych kar rzadko docierają do konsumentów. W związku z tym, zaproponowano zaangażowanie mediów publicznych w informowanie konsumentów o karach i naruszeniach zagranicznych sieci handlowych oraz dyskontów. Minister Telus zadeklarował, że skontaktuje się z dyrekcją UOKiK w tej sprawie.

Wspólne rozwiązania. Współpraca z Krajową Grupą Spożywczą (KGS)

Jednym z przedstawionych pomysłów przez reprezentantów polskich sieci sklepów spożywczych było stworzenie wspólnej platformy sprzedażowej produktów online. Branża obecnie przeprowadza pierwsze testy takiej platformy, które wykazują obiecujące wyniki. Wspólna sprzedaż produktów na takiej platformie mogłaby dać polskim sieciom przewagę konkurencyjną na rynku.

Wiceminister Rafał Romanowski podkreślił, że jednym ze sposobów wsparcia polskich sieci sklepów spożywczych może być współpraca z Krajową Grupą Spożywczą (KGS). Sekretarz stanu zasugerował, że firmy z branży mogą zaopatrywać się w towary od polskich producentów należących do Grupy, co przyczyniłoby się do wzmocnienia rodzimej branży spożywczej.