Wyszukaj w serwisie
wiadomości ceny zwierzęta uprawy maszyny finanse i prawo biznes Wieś
RolnikInfo.pl > Biznes > Nowe przepisy w sklepach już obowiązują. Klienci nie będą wprowadzani w błąd
Iwona Stachurska
Iwona Stachurska 02.01.2025 14:16

Nowe przepisy w sklepach już obowiązują. Klienci nie będą wprowadzani w błąd

wózek sklepowy
fot. Pixabay/Alexas_Fotos

Od 1 stycznia 2025 roku w życie weszły zmiany, które dotyczą sprzedaży owoców i warzyw w polskich sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Te zmiany to efekt wprowadzenia nowych przepisów przez Komisję Europejską. Ogólne informacje na etykietach zostaną zastąpione szczegółowymi. Zobacz, do jakich wymogów muszą dostosować się sklepy.

Unia Europejska zakończy oszustwa etykietowe

Poprzedni rok odszedł w niepamięć, tak samo jak dotychczasowe zasady sprzedaży owoców i warzyw w sklepach, które często wprowadzały klientów w błąd. Od 1 stycznia 2025 roku obowiązują nowe przepisy, wydane przez Unię Europejską. 

Unijne rozporządzenie odnosi się do norm handlowych oraz kontroli zgodności norm handlowych w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz niektórych przetworów owocowych i warzywnych, a także bananów. Takie zmiany mają pozwolić klienteli uzyskać pełną informację o danym produkcie. 

Ponad 900 tys. kur do utylizacji w Polsce. Decyzję podjął Główny Lekarz Weterynarii Agata z "Rolnik szuka żony" szczerze o wypadku na planie. "To wpłynęło na nasze ogólne samopoczucie"

To pojawi się na nowej etykiecie

Doskonale pamiętamy masowe kontrole Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS), dzięki którym ujawniano szereg nieprawidłowości w sprzedaży owoców i warzyw. Klient nieświadomie był oszukiwany. Głównym przewinieniem w sklepach było nieprawidłowe oznaczenie na etykiecie m.in. kraju pochodzenia.

Od 1 stycznia 2025 r. sklepy będą musiały wprowadzić zmiany w etykietach lub opakowaniach owoców i warzyw. Jakie? 

Klient ujrzy na nowej etykiecie nazwę i adres pakującego lub wysyłającego (np. ulica/miasto/region/kod pocztowy i państwo, jeśli jest różne od państwa pochodzenia) oraz pełną nazwę państwa, z którego dany produkt pochodzi. Nazwa państwa będzie dobrze widoczna i czytelna.

Natomiast w przypadku produktów objętych szczegółową normą handlową, należy dodatkowo również umieścić informacje dotyczące nazwy produktu, jeśli produkt nie jest widoczny z zewnątrz, klasy jakości, nazwy odmiany oraz wielkości lub ilości sztuk. 

Znikną ogólnikowe oznaczenia. Nowe oznaczenia klas produktu

Od 1 stycznia na etykietach nie znajdziemy także określeń często pojawiających się w sloganach reklamowych typu: produkt najwyższej jakości lub klasy premium. Obecnie etykieta nie może zawierać żadnego określenia jakości, z wyjątkiem informacji określonych w wymogu dotyczącym oznakowania.

IJHARS wskazuje, iż dopuszczalnym określeniem jakości ustalonym w wymogu dotyczącym znakowania jest klasa jakości dla produktów objętych szczegółowymi normalnie handlowymi. Na etykiecie pojawi się zatem określenie klasa extra, klasa I lub klasa II.

Nowe przepisy już obowiązują i sprawią, że klienci nie będą miał wątpliwości co do jakości, klasy i pochodzenia danego produktu, w tym przypadku owoców i warzyw. Producenci natomiast za nieprawidłowo oznakowaną i wprowadzającą konsumenta w błąd etykietę na produkcie, będą ponosić odpowiedzialność karną.