Wyszukaj w serwisie
wiadomości ceny zwierzęta uprawy maszyny finanse i prawo biznes Wieś
RolnikInfo.pl > Wiadomości > Zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Sejm uchwalił nowelizację
Marcelina Gancarz
Marcelina Gancarz 22.02.2025 14:47

Zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Sejm uchwalił nowelizację

nowelizacja ustawy o funduszu promocji produktów rolnych
Fot. Marek BAZAK/East News

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych funkcjonują w Polsce od 2009 roku i są podzielone na 10 odrębnych kategorii. W piątek, 21 lutego br. Sejm uchwalił nowelizację ustawy dotyczącej tej formy wsparcia udzielanej rolnikom i przedsiębiorcom. Jest kilka ważnych zmian i nowych wytycznych, z którymi warto teraz się zapoznać. 

Zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

Funkcjonowanie tej formy wsparcia reguluje ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno–spożywczych. Zostały utworzone po to, aby przekazać środki finansowe na działania związane z marketingiem rolnym, w tym na prowadzenie kampanii informacyjnych, organizowanie targów i wystaw, a nawet badań naukowych. To ma przełożyć się również na zwiększenie spożycia produktów, które zostały wymienione w ustawie.

Teraz zakres działań funduszów został powiększony. Część zmian dotyczy wszystkich podmiotów, niezależnie od formy prawnej prowadzonej działalności. Zasady wpłat zostały uszczelnione, poszerzył się również katalog upraw objętych wsparciem. 

Nowelizacja została poddana pod głosowanie po kilku poprawkach. Za aktualizacją opowiedziało się 414 posłów, 5 było przeciw, natomiast 9 wstrzymało się od głosu. Co te zmiany będą oznaczać dla rolników? 

Pieniądze, pole
Fot. Arkadiusz Ziolek/East News
Rolnik dał się namówić konsultantce na zmianę taryfy. Dostał rachunek za prąd i omal nie zemdlał Unia przekaże 98,6 mln euro na wsparcie rolników. Nie trafią do wszystkich

Nowelizacja zwiększa zakres wsparcia

Do zadań funduszy należy również przywrócenie optymalnych warunków sprzedażowych w sytuacjach, w których powstaje ryzyko wystąpienia poważnych zakłóceń na rynku. Do wpłat na poczet funduszy są zobowiązane wszystkie podmioty, które funkcjonują w sferze produktów rolno-spożywczych. 

Ustawa wyodrębnia 10 odrębnych funduszy promocji:

  • Fundusz Promocji Mleka;
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;
  • Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;
  • Fundusz Promocji Mięsa Owczego;
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;
  • Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;
  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;
  • Fundusz Promocji Ryb;
  • Fundusz Promocji Roślin Oleistych. 

Nowelizacja wprowadza najwięcej zmian dla tych, którzy korzystają z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, a także wprowadzonego w 2019 roku Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Część postanowień odnosi się również do pszczelarzy. Rolnicy i przedsiębiorcy będą mogli składać deklaracje wpłat na wybrane fundusze promocji wyłącznie drogą elektroniczną. 

owoce, pieniądze, wieś
Rolnicy i przedsiębiorcy będą mogli składać deklaracje wpłat na fundusze promocji, fot. Marek BAZAK/East News

ZOBACZ TEŻ: W tych produktach znajdzie się mięso "z probówki". Branża mięsna może wkrótce stanąć pod ścianą

Zakres zmian

Zasadnicza zmiana odnosi się do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Do ich uiszczania zobowiązany zostanie każdy podmiot, który nabywa towar od wytwórcy roślin oleistych, bez względu na ich status prawny. Dotychczas było to możliwe tylko w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą. Dynamiczne zmiany na rynku wspominanych roślin sprawiły, że dotychczasowe zasady okazały się niewystarczające, a przepisy nie obejmowały wszystkich podmiotów.

Nowelizacja w tym wypadku rozszerza katalog dopuszczalnych roślin o słonecznik. Zwiększa się zatem możliwości dotyczące jego promocji oraz produktów pochodnych. Uprawa słonecznika w Polsce staje się coraz bardziej popularna, głównie ze względu na to, że stanowi tańszą alternatywę dla upraw rzepaku.

Ponadto wsparciem ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw mają zostać objęte produkty pszczele, takie jak miód, czy propolis.

Kolejnym punktem, na który warto zwrócić uwagę, jest poszerzenie zakresu działań informacyjno-edukacyjnych oraz naukowych związanych z wykorzystywaniem biokomponentów i biopaliw ciekłych, które są wytwarzane z surowców rolnych takich jak wspominany rzepak albo kukurydza.