Kontrole jakości wędlin, serów i mięsa. IJHARS podała wyniki, konsumenci nie będą zadowoleni
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych podała wyniki przeprowadzonej przez inspektorów kontroli sprzedaży detalicznej mięsa, serów i wędliny. Kontrolę odbywały się w I kwartale 2024 roku na terenie całego kraju. Na 179 punktów sprzedaży detalicznej w ponad połowie wykryto wiele nieprawidłowości. Posypały się kary pieniężne.
Kontrole mięsa, wędlin i serów w 179 punktach sprzedaży
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych IJHARS przeprowadziła w I kwartale 2024 roku, kontrole mięsa czerwonego, przetworów mięsnych, w tym kiełbas, wędzonek, pasztetów oraz żółtych serów, w 179 punktach sprzedaży na terenie całego kraju. Kontroli podlegały produkty sprzedawane bez opakowania.
Inspektorzy sprawdzali jakość handlową towarów w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami i deklaracjami producenta lub sprzedającego. Nieprawidłowości zostały wykryte w 55,9% wszystkich skontrolowanych sklepów.
Wyniki kontroli wykazały, iż najczęstszym błędem, który został zakwestionowany w 46,6% towarów, było nieprawidłowe oznakowanie.
Czym różnią się ziemniaki młode od wczesnych? Kluczowy jest czas zbioruCo znalazło się wśród nieprawidłowości wykrytych w produktach?
Podczas kontroli pod uwagę brano ceny organoleptyczne, fizykochemiczne oraz znakowanie produktów. IJHARS zakwestionowała 1 partię ze 164 partii wędzonek. Powodem była widoczna oznaka spadku jakości np. obeschnięta powierzchnia.
W 16 partiach wędlin na 237 partii objętych kontrolą, badania laboratoryjne wskazały obecność mięsa oddzielonego mechanicznie (MOM), soi, gorczycy oraz karagenu. Kolejno w 1 partii mięsa stwierdzono dodaną wodę, a w dwóch innych wykryte zostały niedozwolone fosforany.
Nieprawidłowości wykryto również w 2 partiach żółtego sera. Zakwestionowano je z powodu niewłaściwej zawartości soli. Producent na opakowaniu podał inną wartość, niż w rzeczywistości była dodana.
Jeżeli chodzi o nieprawidłowości pod kątem znakowania, inspektorzy sprawdzili 687 partii, z czego 320 zakwestionowano. Najgorzej było w przypadku wędlin, 51,8% skontrolowanych partii nie posiadało wymaganych informacji lub niewłaściwie je przedstawiono.
Posypały się mandaty karne
Punkty sprzedaży, w których wykryto nieprawidłowości, zostały na podstawie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych sowicie ukarane. Inspektorzy wydali w sumie 56 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne. W przypadku 5 decyzji zdecydowano o odstąpieniu od wymierzenia kary pieniężnej, a to wszystko przez niską szkodliwość czynu.
IJHARS nałożyła ponadto 21 mandatów karnych oraz wydała 60 zaleceń pokontrolnych. Ostateczne liczby i wielkości zastosowanych sankcji jeszcze mogą się zmienić, ponieważ wciąż trwają procedury odwoławcze i postępowania administracyjne. Na co powinien zwracać uwagę konsument podczas zakupów żywności sprzedawanej luzem?
W miejscu sprzedaży (sklep, bazar, stoisko w galerii handlowej itp.) sprzedający ma obowiązek podać m. in. ich nazwę oraz skład, w tym występujące alergeny. Kupując mięso, szukaj informacji o pochodzeniu i grafiki flagi kraju, z którego to mięso pochodzi. Sprzedający ma obowiązek, aby to wskazać. - czytamy w komunikacie IJHARS.