Kraj pochodzenia żywności ma znaczenie dla 76% Europejczyków. Najnowsze badania CuTE
Mimo tego, że pochodzenie produktu staje się coraz bardziej znaczącą wartością dla konsumentów, to w badaniu najczęściej wskazywanymi czynnikami były: jakość produktu, jego cena oraz sezonowość.
Konsumenci wobec żywności
CuTE (ang. Cultivating the Taste of Europe, pol. Kultywowanie Smaku Europy) jest działaniem promocyjnym z ramienia Unii Europejskiej. Jego celem jest informowanie europejskich konsumentów o właściwościach i zaletach owoców i warzyw uprawianych na świeżym powietrzu i w szklarniach, pod ścisłą kontrolą i zgodnie ze standardami europejskiego modelu produkcji.
CuTE prowadzi również badania dotyczące nastrojów i zwyczajów konsumenckich obywateli krajów Unii Europejskiej. Pierwsza ankieta wśród Europejczyków została przeprowadzona w 2019 roku, a obecne wyniki monitorują nastroje mieszkańców UE z 2020 roku.
Wyniki zostały przedstawione przez firmę FruitVegetablesEUROPE w specjalnym raporcie, który umożliwia ujęcie aktualnych trendów konsumpcyjnych na Starym Kontynencie.
Z badań CuTE wynika, iż wartości, którymi kierują się kupujący przy doborze produktów spożywczych, nie zmieniły się w znaczny sposób od 2019 roku. Zarówno w poprzednim, jak i bieżącym badaniu najważniejsze dla konsumentów okazały się czynniki takie jak: jakość produktu (dla 57% respondentów), cena (38% osób) oraz sezonowość (dla 33% ankietowanych).
Coraz większy patriotyzm żywieniowy?
W badaniu pojawiło się więcej ciekawych parametrów, które uzyskały nieco inne wartości w porównaniu do danych z poprzedniego roku. Wedle badania w 2020 roku Europejczycy zjedli więcej owoców i warzyw niż w 2019 roku.
Warto jednak dodać, że obywatele Europy spożywają więcej owoców niż warzyw. Zgodnie z wynikami badania aż 62% ankietowanych deklaruje, że codziennie je owoce, podczas gdy 57% przyznaje się co codziennego jedzenia warzyw. W ubiegłorocznym zestawieniu było to kolejno 57% i 49% osób.
Jak na tle badania wypadł tzw. patriotyzm konsumpcyjny? Pochodzenie produktów spożywczych było czwartym z kolei (po jakości, cenie i sezonowości) czynnikiem, którym kierowali się konsumenci przy zakupach.
Wyniki wskazują, że ten czynnik był ważny ze względu na chęć wspierania lokalnych producentów (gotowość taką zadeklarowało 32% respondentów) i zaufanie do metod produkcyjnych w Europie (co potwierdziło 21% osób).
Pochodzenie produktu w przypadku odpowiedzi ankietowanych nie zawsze oznaczało wierność lokalnym czy krajowym producentom. Sam fakt, że żywność pochodzi z Europy, jest ważne przy zakupach dla 76% osób. W 2019 roku wartość ta wyniosła 73%.
Badanie zostało przeprowadzone przez CuTE po raz pierwszy w 2019 roku na grupie tysiąca osób z Hiszpanii, Grecji, Polski, Francji i Niemiec. Podobną grupę kontrolną zapytano o zdanie w edycji z 2020 roku.
Zapraszamy na Twittera Rolnik Info twitter.com/rolnikinfo
Artykuły polecane przez redakcję RolnikInfo:
Źródło: fruitandvegetableseurope.eu, warzywa.pl