Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2025 r. Wiemy, kiedy złożyć wniosek
Rok 2025 przynosi rolnikom kolejną szansę na odzyskanie części kosztów paliwa dzięki zwrotowi akcyzy. Jakie są kluczowe terminy, jakie stawki obowiązują i jakie dokumenty będą potrzebne? Oto szczegóły, które pomogą przygotować się na zbliżające się zmiany.
Zwrot akcyzy w 2025 – co trzeba wiedzieć?
Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze od lat stanowi istotne wsparcie dla polskich rolników, pomagając zrównoważyć koszty produkcji. Stawka w 2025 roku pozostaje na poziomie 1,46 zł/litr, co oznacza, że rząd nie zdecydował się na jej podwyższenie mimo wielokrotnych apeli Krajowej Rady Izb Rolniczych o wzrost do 2,00 zł/litr.
Warto podkreślić, że limity również nie uległy zmianie – maksymalny zwrot dla jednego hektara to 160,60 zł, przy zużyciu 110 litrów paliwa na hektar. Choć wsparcie pozostaje na tym samym poziomie, rolnicy nadal podkreślają, że przy obecnych kosztach produkcji stawki powinny być wyższe, aby realnie odciążyć ich budżety. Znamy już kluczowe terminy, w których należy złożyć wnioski.
Obowiązkowe OC maszyn rolniczych. Jeśli nie zapłacisz, dostaniesz wysoką karę Ursus wraca na rynek. Legendę ma uratować afrykański kontrakt UkraińcaKluczowe terminy składania wniosków
Zwrot akcyzy za paliwo wykorzystywane do produkcji rolnej rozliczany jest w dwóch turach: zimowej i letniej. W 2025 roku pierwsza tura składania wniosków przypada na 1-28 lutego, a druga na 1 sierpnia – 1 września.
Aby ubiegać się o zwrot, rolnicy muszą dostarczyć odpowiednie dokumenty, w tym faktury VAT potwierdzające zakup oleju napędowego. Ważne jest, aby pamiętać, że:
- Do wniosków lutowych należy dołączyć faktury dokumentujące zakupy od 1 sierpnia 2024 r. do 31 stycznia 2025 r.
- Wniosków sierpniowych dotyczy okres zakupów od 1 lutego 2025 r. do 31 lipca 2025 r.
Wnioski należy składać w urzędach właściwych dla miejsca położenia gruntów rolnych – może to być urząd gminy, miasta lub burmistrza.
Czy stawki są wystarczające? Rolnicy mają wątpliwości
Choć możliwość zwrotu części kosztów paliwa to duże wsparcie dla gospodarstw, wielu rolników uważa, że obecne stawki nie odpowiadają realnym potrzebom. Krajowa Rada Izb Rolniczych wielokrotnie apelowała o ich podniesienie do poziomu 2,00 zł/litr, argumentując, że wzrost cen paliw oraz koszty produkcji nie zostały zrekompensowane przez obowiązujące limity.
Głównym problemem jest stale rosnący koszt produkcji rolnej, w tym nawozów, środków ochrony roślin czy maszyn. Do krytyki dołączają także organizacje branżowe, które ostrzegają, że brak podwyżek może przełożyć się na wzrost cen żywności. Rolnicy twierdzą, że utrzymanie stawek na obecnym poziomie to rozwiązanie krótkowzroczne, które nie pozwala na długofalową stabilność sektora rolnego.
Dodatkowym wyzwaniem dla gospodarstw są zmiany klimatyczne, które wymuszają większe nakłady na adaptację, na przykład zakup bardziej wydajnych maszyn czy nawadnianie. W tej sytuacji rolnicy podkreślają, że każda dodatkowa złotówka zwrotu akcyzy może realnie pomóc w zrównoważeniu tych kosztów.
Czy rząd zdecyduje się na zmiany w przyszłości? Obecnie brak jest oficjalnych zapowiedzi w tej sprawie, co oznacza, że rolnicy muszą korzystać z aktualnych zasad. Niemniej jednak, presja ze strony organizacji rolniczych i głosów z branży wskazuje, że temat może wrócić do publicznej dyskusji w kolejnych latach.