Wyszukaj w serwisie
wiadomości ceny zwierzęta uprawy maszyny finanse i prawo biznes Wieś
RolnikInfo.pl > Biznes > Opublikowano ranking producentów majonezu. Konsumentom zależy na dobrostanie zwierząt
Joanna Kowalska
Joanna Kowalska 24.08.2023 16:53

Opublikowano ranking producentów majonezu. Konsumentom zależy na dobrostanie zwierząt

None
pexels.com @Leonardo Luz

Na polskim rynku jest coraz więcej firm zajmujących się produkcją majonezu, które jako składniki produktu końcowego, wykorzystują jaja pochodzące od kur żyjących w wysokim dobrostanie. Tendencja ta się rozwija, pomimo tego, że zwiększa to koszt produkcji. 

Dobrostan zwierząt gospodarskich ma coraz większe znaczenie dla biznesu

Ranking Odpowiedzialnego Biznesu prowadzi analizy mające na celu wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarki i poszukiwanie rozwiązań, które jednocześnie będą rentowne i odpowiedzialne społecznie.

W tym celu przeprowadzone zostały badania oceniające działania producentów majonezu sprzedających swoje produkty na polskim rynku. Chodziło przede wszystkim o weryfikację dobrostanu kur nieśnych, których jaja są wykorzystywane jako składnik finalnego produktu. 

Konsumenci deklarują, że zapłacą więcej dla producentów dbających o dobrostan kur

Polscy konsumenci, podczas swoich codziennych zakupów coraz częściej wybierają produkty oferowane przez przedsiębiorców odpowiedzialnych społecznie. W przypadku producentów majonezów kluczowe znaczenie ma to, w jakim systemie hodowane były kury, od których pochodzą jaja użyte do produkcji popularnego białego sosu. 

Okazuje się, że coraz więcej producentów majonezu rezygnuje z jaj pochodzących od niosek utrzymywanych w systemie klatkowym, pomimo tego, że zwiększa to koszty produkcji. Przedsiębiorcy podążają za tym trendem między innymi dlatego, że ponad 75% ankietowanych deklarowało, że są gotowi zapłacić więcej za produkty zawierające w swoim składzie jaja pochodzące od kur utrzymywanych w wysokim dobrostanie (Biostat 2021)

Jeden producent majonezu pozostawił konkurencję daleko w tyle

Pionierem w kontekście wycofania się z użycia jaj z chowu klatkowego w swoich produktach, wśród producentów majonezu sprzedających na polskim rynku, jest firma ELMA. Oficjalna deklaracja dotycząca tego aspektu została ogłoszona w 2018 roku.

W 2020 roku podobne zmiany wprowadziły firmy Unilever (Hellmann's) oraz Kraft Heinz (Pudliszki i Heinz), natomiast w 2021 Develey i Nestle (Winiary). Jak się okazuje, to był dopiero początek zmian.

Pierwsze miejsce w Rankingu Odpowiedzialnego Biznesu zajął Princes Foods BV, który w Polsce jest znany z Majonezu Wielkopolskiego. To przedsiębiorstwo wyróżniło się oficjalną deklaracją całkowitego wycofania z produkcji jaj z chowu klatkowego do 2025 foku. Natomiast już udostępniono raporty świadczące o tym, że w bieżącym roku, do produkcji w ogóle nie wykorzystano jaj z chowu klatkowego. 

Źródło: odpowiedzialnybiznes.pl

Tagi: Jaja